سفارش تبلیغ
صبا ویژن
روزى دو گونه است : آن که بجوید و آن که بجویندش ، پس آن که دنیا را جوید مرگ در پى او پوید تا از دنیایش برون راند و آن که آخرت را خواهد دنیا او را جوید تا روزى‏اش را به کمال بدو رساند . [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :6
بازدید دیروز :8
کل بازدید :89116
تعداد کل یاداشته ها : 49
103/2/19
2:11 ع
موسیقی

گیاه کاکوتی

گیاهی از تیره نعنائیان است که کاربرد های غذایی و دارویی دارد و عطر آن نزدیک به آویشن و Oregano است. این گیاه چند ساله است وبوته‌های آن پرپشت و ارتفاع آن بین 20 تا 50 سانتی متر می‌باشد و دارای گل‌های بنفش است.

خواص درمانی

گیاه کاکوتی ضد عفونى کننده مجارى تنفسى است.کاکوتی مقوی معده، قلب، ضد عفونی کننده و تب بر است و در تپش قلب و سردردهای یکطرفه، نقرس کاربرد دارد. همچنین دربند آمدن خونریزی ازبینی بسیارمفید و موثر است.کاکوتی گرم و خشک، ضد باکتری، خلط آور، ضد سرما خوردگی و ضد عفونی کننده روده است.

 اثرات گیاه کاکوتی شبیه آویشن است. آویشن بیشتر برای درمان بیماری‌های تنفسی به کار برده می‌شود ولی کاکوتی اغلب در درمان اختلالات گوارشی نظیر اسهال و دل پیچه و  ضداسپاسم نیز کار برد دارد.

 

برای درمان ناباروری در بین آذریها رایج است .

همچنین کاکوتی اثرات  ضدقارچی نیز دارد.

جوشانده کاکوتی در رفع رماتیسم و نرمی استخوان مفید است و غرغره جوشانده آن ورم لوزتین را برطرف می‌کند.

از برگ‌های خشک‌شده و خردشده کاکوتی به عنوان طعم‌دهنده در دوغ استفاده می‌شود و برخی از دوغ های بسته بندی شده در ایران این ادویه را دارند. چوپان‌ها و کوه نوردان تازه کاکوتی را جمع آوری می‌کنند و چای آن را نوشیدنی گوارایی می‌دانند.

طرز استفاده:

بعد از غذا 1 فنجان عرق کاکوتی + 1 فنجان آب عرق کاکوتی بعنوان طعم دهنده در دوغ و سایر مواد غذایی کاربرد دارد


91/2/11::: 10:59 ص
نظر()