سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانش، زندگیِ دلهاست و روشنایی دیدگان از نابینایی و توانایی پیکرها ازناتوانی . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :8
بازدید دیروز :16
کل بازدید :89042
تعداد کل یاداشته ها : 49
103/2/10
3:44 ع
موسیقی

ارزیابى آثار و دستاوردهاى حماسه مردم در 9 دى 1388 

حضور دهها میلیونى مردم در تظاهرات 9 دى سال 1388 که در طول سه دهه تاریخ انقلاب بى‏نظیر بود، بصیرت، هوشیارى و دشمن‏شناسى ملت مسلمان ایران را به‏خوبى نشان داد و براى همیشه به‏عنوان حماسه‏اى ماندگار در تاریخ باقى خواهد ماند.

 اما بدون تردید، مانایى و پویایى حماسه نهم دى در گرو مطالعه و تبیین زوایاى مختلف این حماسه ملى است که وفق نظر حضرت آیت الله خامنه‏اى (مدظله العالى) در دیدار با اعضاى ستاد 9 دى، «امروز بزرگ‏ترین رسالت تریبون‏داران و مسؤولان محسوب مى‏شود.»

 یکى از محورهایى که باید در تبیین حماسه ماندگار تجمع بزرگ عاشوراییان در یوم الله 9 دى مورد توجه جدى قرار گیرد، بررسى آثار، پیامدها و دستاوردهاى این حماسه است. حماسه نهم دى قطعاً آثار و برکات و دستاوردهاى گوناگون و فراوانى براى کشور و نظام اسلامى ایران داشته و خواهد داشت. این آثار و دستاوردها را از زوایاى مختلف مى‏توان دسته‏بندى و احصا کرد. ما آن‏ها را در دو سطح داخلى و خارجى (منطقه‏اى و بین‏المللى) بررسى مى‏نماییم.

 الف-آثار و دستاوردهاى داخلى 9 دى‏

 این آثار و دستاوردها، هم از حیث کمیت و هم از لحاظ کیفیت، از چنان فراوانى برخوردار است که تنها احصاى رئوس آن‏ها خود فهرست بلندبالایى را تشکیل مى‏دهد. برخى از مهم‏ترین آن‏ها عبارتند از:

 1- افزایش اقتدار و استحکام نظام؛ انقلاب، نظام مقدس جمهورى اسلامى و ملت ایران در نهم دى نفسى تازه کرد و به جهانیان ثابت نمود که مردم و حکومت در ایران اسلامى در پرتو ولایت فقیه یک حقیقت واحد هستند و از چنان ریشه، ظرفیت و اقتدارى برخوردارند که به‏راحتى هر توطئه را در نطفه خفه مى‏کنند.

 2- تقویت باور به وجود جنگ نرم و فتنه‏هاى پیچیده؛ قضایاى فتنه هزینه‏هاى بسیارى بر نظام تحمیل کرد؛ اما دستاوردهاى فراوان‏ترى داشت. حرکت فتنه‏گران در عاشوراى 88 و شکل‏گیرى 9دى به همه دیرباوران داخلى ثابت کرد که پروژه‏هاى زیادى در این حوزه براى انقلاب از سوى غرب طراحى شده است.

 3- کناررفتن نقاب‏ها؛ ملت فهیم و آگاه ایران با حضور تاریخى خود در نهم دى، انقلابیون واقعى را از مدعیان دروغین، عافیت‏طلبان و مصلحت‏اندیشان باز شناخت و نقاب تزویر از چهره سران فتنه و حامیان پشت صحنه آن پایین کشید و به بیان حکیم فرزانه انقلاب، فتنه 88، نظام را واکسینه کرد.

 4- رفراندوم ملى در دفاع از نظام و رهبرى؛ حضور میلیونى مردم در حماسه تاریخى 9 دى 88 فقط یک راه‏پیمایى نبود، بلکه در قالب یک رفراندوم ملى تمام‏معنا، نشان داد مردم مدافع نظام و جایگاه رهبرى هستند و هر جریان و شخصیتى را نیز تنها با همین دو ملاک مى‏سنجند.

 افزایش مشروعیت و مقبولیت مردمى نظام، منفعل‏شدن جریان فتنه و تبدیل فتنه‏گران به مرده سیاسى، عمق‏بخشى به بینش و بصیرت سیاسى مردم در شناخت جریان‏هاى سیاسى و الگوهاى جدید دوستى و دشمنى با انقلاب، پیوند مردم و رهبرى، تعمیق ارتباط مردم و جوانان با عاشورا و کارکردهاى فرهنگ عاشورایى، ایجاد اتحاد ملى و انسجام اسلامى در بین مردم و... از دیگر پیامدها و دستاوردهاى داخلى حماسه 9دى است. مسلماً این فهرست قابلیت افزایش را دارد.

 ب- دستاوردهاى خارجى حماسه 9 دى‏

 شاید گزاف نباشد اگر بگوییم اساسى‏ترین دلیل خصومت غرب به محوریت آمریکا با انقلاب و نظام اسلامى، نگرانى و هراس از قدرت الهام‏بخشى و الگوسازى انقلاب اسلامى بوده است. البته وقوع بیدارى اسلامى در منطقه به تأسى از انقلاب هم در همین راستا ارزیابى مى‏شود. این هراس، ایران را همواره در کانون دشمنى‏هاى غرب قرار داده که فتنه و حرکت آن‏ها در عاشورا براى مبارزه با این الگو بود، اما حماسه تاریخى نهم دى که نمایشگاه غیرت ملى ایرانیان در دفاع از نظام اسلامى بود، در واکنش به شیطنت دشمنان انقلاب به‏وجود آمد. بر همین اساس، این حماسه ملى- اسلامى، آثار و دستاوردهاى بیرونى در بعد منطقه‏اى و بین‏المللى هم دارد که مهم‏ترین آن‏ها عبارتند از:

 1- آشکارشدن دشمنى گسترده غرب با نظام و پیوند فتنه با خارج؛ اعترافات دستگیرشدگان نشان داد که دفاتر جاسوسى و سفارت‏خانه‏ها و مراکز آکادمیک غربى، سناریوهاى زیادى را براى ضربه‏زدن به ایران طراحى کرده بودند. فتنه‏گران عاشوراى‏88 با دستور مستقیم غرب و حمایت‏هاى آن‏ها، هتک حرمت مقدسات کردند و کسانى که دستگیر شدند، با اسناد و مدارک متقن به وابستگى به دشمن اعتراف نمودند.

 2- اذعان غرب به اقتدار و قدرت بازدارندگى نظام اسلامى؛ غربى‏ها با برآوردهاى غلط دشمنان و خائنان ملت ایران چون منافقین، به اذعان خودشان چالشى‏ترین بحران را براى ایران اسلامى طراحى و عملیاتى کردند، اما با مشت محکم مردم مواجه شده، به پیوند نظام اسلامى با مردم و اقتدار حاصل از آن پى بردند.

 3- تحرک‏بخشى به بیدارى اسلامى منطقه؛ خیزش اسلامى که در شمال آفریقا و خاورمیانه شاهد آن هستیم، ریشه اسلامى دارد و به اذعان تحلیلگران غربى و عربى، از انقلاب اسلامى تأثیر پذیرفته است. درست است که حماسه نهم دى پیش از این خیزش‏ها به وقوع پیوست، اما مردم منطقه، مقاومت و ایستادگى بر سر اصول اسلامى را تا کنون از حماسه‏هاى بى‏نظیر مردم ایران همچون حماسه 9دى آموخته‏اند.

 4- حفظ استقلال سیاسى؛ مهم‏ترین وجه اقتدار، حفظ استقلال سیاسى است. غرب تردیدى در اقتدار سیاسى جمهورى اسلامى و تحول ساختارى که در روابط بین‏الملل ایجاد کرده ندارد. بر این اساس، دشمن در قضیه فتنه 88 و در ادامه آن در 9 دى که در راستاى آزمایش مردم براى تداوم فتنه‏گرى‏ها بود، در واقع استقلال ملت ایران را نشانه گرفته بود که با قاطعیت و حضور آگاهانه مردم در صحنه دفع شد. بنابراین حماسه نهم دى ماه‏88، نمایش بلوغ اجتماعى و سیاسى، شاخص مرزبندى بین جبهه حق و باطل و تجلى اقتدار ملى و سیاسى تمامى مردم ایران بود که با حضور گسترده خود در راه‏پیمایى عظیم 9دى، توطئه دشمنان را خنثى کرد و مدال قبولى و رضایت را چنین از نایب امام زمان(عج) به‏دست آورد که: «اگر صدها بار براى نعمت هوشیارى این ملت، سجده شکر به‏جا آورده شود، باز هم کم است