سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هر کس را سر انجامى است ، شیرین و یا تلخکامى است . [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :7
بازدید دیروز :14
کل بازدید :89191
تعداد کل یاداشته ها : 49
103/2/30
9:8 ص
موسیقی

  

30 خرداد یا 6 تیر(هفتم و چهاردهم  ماه حزیران) ؛ بهترین روز حجامت در سال 1392

ماه حزیران ماه نهم از ماه های رومی است که پس از ماه ایار است. در میان ماه های رومی چهار ماه را سی روز محاسبه می کنند که یکی از این چهار ماه حزیران میباشد ،بهترین زمان برای حجامت بر اساس روایات اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام همین ماه رومی حزیران است ، بر اساس تقویم نجومی آغاز حزیران تقریباً از روز هشتاد و چهارم نوروز محاسبه می شود که در سال 1392 مصادف با 23خرداد می باشد و به مدت یک ماه معادل سی روز ادامه دارد.

اما درباره این که چه روزهایی در ماه حزیران برای حجامت اولویت دارندامام صادقعلیه السلام فرمودند: در روز هفتم از ماه حزیران حجامت کن و اگر نتوانستی در روز چهاردهم .

که در سال 1392 مصادف با روزهای پنج شنبه 30 خرداد ماه و پنج شنبه 6 تیر ماه می باشد، اما با توجه به اینکه 30 خرداد امسال مصادف با ایام قمر در عقرب می باشد و نیز بر اساس منع روایات از حجامت در ایام قمر در عقرب ؛ از بین دو روزی که در روایت امام صادقعلیه السلام از بهترین روزهای حجامت شمرده شده طبق قاعده ی اصولی(الجمع مهما امکن اولی من الطرح) ، اگر روز چهاردهم حزیران(6 تیر) حجامت کنیم به هر دو سنخ روایات عمل نموده ایم و هیچ منعی هم در بین نیست ضمناً از این باب که در نیمه دوم ماه قمری هم قرار گرفته نیز ششم تیرماه اولی است .

تذکر:
لازم به ذکر است با توجه به موقعیت زمین، ماه و خورشید در این ایام، تاثیر حجامت برای انسان بیش از دیگر ایام می باشد و به این جهت انجام حجامت در این دوره سفارش می گردد لذا وجود اختلاف در روز شروع ماه حزیران و به تبع آن وجود اختلاف در مشخص نمودن روز هفتم و چهاردهم آن، خیلی مهم نبوده و در آن محدوده زمانی، حجامت توصیه می شود.

حجامت به لحاظ فصول و ماههای سال : 

بهترین زمان حجامت در طول سال ، هفتم حزیران و بعد چهاردهم حزیران * و بعد از آن زمانی است که هوا معتدل باشد ،  چهل روز اول بهار و چهل روز اول پاییز ، بهترین روزهای حجامت در طول سال معرفی شده ؛ قبل از عید نیز بر اساس کتب کهن طب سنتی در زمان خانه تکانی های عید یعنی همین روزها نیز حجامت توسط اطبای سنتی انجام می شده است ، اما در فصل زمستان (خصوصاً دی ماه) و فصل تابستان خصوصاً مرداد ماه (بجز 14 حزیران) حجامت اثر کمتری نسبت به ایام دیگر خواهد داشت .

حجامت به لحاظ ماه‌ قمری :

طبق احادیثی که به ما رسیده نیز می‌توان روزهای 15  تا 23 ماه قمری را لحاظ نمود و هرچه به پانزدهم ماه قمری نزدیک تر باشد  تأثیر بیشتری دارد ، این مسئله به کامل بودن ماه قمری مربوط است و شبیه اثر کره ماه بر جذر و مد آب دریا و رودخانه ها‌ است.

حجامت به لحاظ روزهای هفته :

 حجامت در روزهای فرد خصوصاً عصر یکشنبه و صبح پنجشنبه اثر بیشتری دارد ، در عوض در روزهای چهارشنبه و جمعه ، حجامت منع گردیده است (مگر برای کسی که جن زده شده که به وی توصیه می گردد روز چهارشنبه جهت رفع این مشکل حجامت کند)

ماه حزیران ماه نهم از ماه های رومی است ، بهترین زمان برای حجامت بر اساس روایات اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام همین ماه رومی حزیران است ، بر اساس تقویم نجومی آغاز حزیران تقریباً از روز هشتاد و چهارم نوروز محاسبه می شود که در سال 1391 مصادف با 24 خرداد می باشد و به مدت یک ماه معادل سی روز ادامه دارد ،که در سال اخیر مصادف با روزهای 30 خرداد ماه و 6 تیر ماه بود .

اما درباره این که چه روزهایی در ماه حزیران برای حجامت اولویت دارند امام صادق علیه السلام فرمودند: در روز هفتم از ماه حزیران حجامت کن و اگر نتوانستی در روز چهاردهم.