سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ای غایت آرزوی عارفان ! ای فریادرس کمک خواهان و ای محبوب دل های صادقان ! [امام علی علیه السلام ـ در دعایش ـ]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :2
بازدید دیروز :13
کل بازدید :88978
تعداد کل یاداشته ها : 49
103/2/6
6:23 ع
موسیقی

مُصلح غذا یعنی چه؟

 منظور از مُصلح ؛ یک نوعی ماده ی غذایی یا گیاه دارویی است که مصرف آن به همراه غذاها ، در اصلاح و تعدیل عوارض جانبی آن غذا موثر است و هضم غذا را بهتر خواهد کرد و خواص غذا و جذب غذا را در بدن و ارگانهای مربوط مضاعف میکند و تقریبا غذا یا میوه ای یافت نمیشود که بدون مصلح مصرف شود اما متاسفانه امروزه تقریبا مصرف این مصلحات با غذاها کنار گذاشته شده که در هر یک از طبعهای چهارگانه دموی ، بلغمی ، صفراوی و سوداوی ، سبب کاهش کمی و کیفی جذب و هضم غذا و نیز بروز بیماری های عجیب و غریب شده .

آیا می دانید چرا از گذشته های دور در تغذیه سنتی ایرانیان ، کاهو به همراه سکنجبین مصرف می شده ؟ و نیز خیار با نعناع و ماست با شیره یا خرما ، برنج با زیره سیاه ، دوغ با نعنا یا پونه و آویشن ، چای با آبلیمو ، تخم مرغ با دارچین ، ارده با شیره انگور، عدسی با گلپر، آش جو با فلفل سیاه ، آبگوشت با پیاز ، کره با مربا یا عسل ، شیر با عسل، عدسی و باقلا با گلپر ، کباب با سماق و ریحان. ماهی با گردو و فلفل سیاه و سیر مصرف می شده ؟؟؟ 

جواب این است که همه اینها بر اساس دانش و تجربه‌ای عمیق و حکیمانه به دست آمده ، رژیم غذایی ما باید طوری باشد که تعادل اخلاط در بدن ما حفظ گردد و دچار سوء مزاج و بیماری نگردیم چرا که هر یک از مواد غذایی به تفکیک طبع در طب سنتی بر اساس مزاج شناسی دارای یک یا چند مصلح می باشد .

ادامه مطلب...

  
  

بسمه تعالی

آشنایی با25 راهکار مفیدبرای ایجاد انگیزه

 

آیا بیشتر اوقات احساس می‌کنید که انگیزه‌‌ای ندارید؟ همه ما گاهی دچار چنین حالتی می‌شویم؛ روز‌هایی که دلمان می‌خواهد فقط تنبلی کنیم و هیچ انگیزه‌ای برای کارهای عادی و ساده هم نداریم. آیا می‌خواهید با این حالت مبارزه کنید؟

باخود قرار بگذارید:

هنگامی که احساس می‌کنید علاقه‌ای به انجام کاری یا کارها‌یی ندارید، به خود بگویید که اگر این بخش کتاب را خواندم یا این گزارش‌ها را تمام کردم، می‌روم بیرون قدم می‌زنم و یک بستنی (یا هر چیز دیگری که به آن علاقه دارید) می‌خورم.

ادامه مطلب...

  
  

چرا از جیب خود بر دعاها می افزاییم؟!؟! 

دعا از بهترین عبادات و موجب زدودن زنگارهای قلب و وسیله تقرب خداست ،خدای سبحان بندگان را به دعا دعوت فرموده: “ادعونی أستجب لکم” مرا بخوانید تاشما را اجابت کنم.

اما نکته قابل تأمل اینکه ما حق نداریم بر دعاها یا اذکار معصومین چیزی اضافه یا کم کنیم و از جیب خود کلمه یا جمله ای را بر دعا بیفزاییم و فرازی از دعا را بعنوان خود دعای مأثور تکرار کنیم که در این صورت ،انسان مشمول اثرات واقعی آن دعای رسیده از معصوم نمیگردد ،فرضاً در دعای کمیل جایی که فراز “یاربّ”  3 بار وارد شده کسی 9 بار تکرار کند این شخص ، آن دعای کمیلی را که از بین دو لب مبارک حضرت امیر علیه السلام بیرون آمده و به جناب کمیل تعلیم فرموده نیست ، البته دعا هست اما دعای تعلیمی حضرت امیرالمومنین نیست  و اثرات دعای کمیل را ندارد ، که در روایت داریم دعای کمیل برای کفایت از شرّ دشمنان ، گشایش باب رزق و آمرزش گناهان بسیار نافع است .

ادامه مطلب...

  
  

رابطه عطسه با صبر 

در موقع انجام کاری یا رفتن به جایی اگر کسی عطسه کند آیا باید صبر کرد؟!

در بین عوام الناس مرسوم است که وقتی عطسه می کنند ، می گویند صبر آمد ، کاری را که در پی انجام آن بودند ترک می کنند یا  حداقل به تأخیر می اندازند یا کفش‌های خود را لنگه‌ به لنگه می‌پوشند یا در کفش‌های خود نمک می‌ریزند!  ، آیا چنین عملی مبنای شرعی دارد ؟

ادامه مطلب...

  
  

قمر در عقرب چیست ؟ واقعیت یا خرافه ؟

بر اساس روایات و نیز علم نجوم و اخترشناسی ؛ خواندن عقد ازدواج ،مسافرت ،اقدام برای بچه دار شدن (انعقاد نطفه) ،افتتاح کار و کسب و تجارت ،حجامت ،تعیین و تغییر نام ، گذاشتن سنگ بنای کارهای مهم و بطور کلی انجام هر یک از کارهای اساسی در روزهای نحس و قمر در عقرب هم از نظر علماء دینی و هم از نظر منجّمین توصیه نمیگردد بلکه علما فتوی به کراهت اعمال بالا در ایام قمر در عقرب داده اند .

از فرمایشات اهل بیت علیهم السلام استفاده می شود که علم نجوم ، علمی الهی است که توسط فرشتگان و انبیاء(ع) به بشر تعلیم داده شده است ؛ ولی کسانی که به آن احاطه داشته باشند اندک هستند ، در برخی روایات تصریح شده که علم نجوم را جز دو خاندان به درستی نمی دانند ، خاندانی در هند و خاندانی در عرب ؛ گویا مراد از خاندان عرب ، اهل بیت (ع) هستند ، در روایات زیادی از ترتیب اثر دادن به گفته های منجّمین نهی شده ؛ ولی نه از آن جهت که این علم نادرست است بلکه از آن جهت که اوّلاً اکثر مدّعیان علم نجوم به خاطر پیچیدگی فراوان آن ، در محاسبات خود دچار اشتباه می شوند و ثانیاً در گذشته در قضیه دعای حضرت داود (ع) در توقف خورشید و نیز جریان ردّ الشمس ، حساب نجوم در هم شده ؛ لذا محاسبات منجمین فعلی همه بر ظنّ و گمان است و از روایات بر می آید که علم نجوم واقعیّت دارد ولی پیچیدگی آن فراتر از آن است که افراد عادی بتوانند به طور کامل از آن مطّلع گردند ، لذا خطا در این وادی به مراتب بیشتر از صواب است.

ادامه مطلب...

  
  

فواید ظروف مسی و برنجی

از پدربزرگها و مادربزرگها خصوصاً کسانی که سن و سالی بالاتر از60 سال دارند می شنویم که قدیم الایام در پخت غذاها مخصوصاً غذاهای آبگوشتی ، خورشتی و آش ها فقط از قابلمه های مسی استفاده میشد و همه مادران یک کفگیر آهنی به نام “أسوم” یا “حسوم”  نیز وقت غلیان غذا دائم درون ظرف مسی قرار می دادند ، آن وقت کسی نمی دانست چرا باید این کفگیر درون قابلمه مسی قرار گیرد ، مادرها فقط میدانستند ظرف ، باید مسی و حسوم ، باید آهنی و قاشق غذاخوری ، باید برنجی باشد اما دنبال چرایی آن نبودند ،  سال ها گذشت استکبار جهانی و صهیونیسم جهانخوار زودتر از عوام الناس از مسلمین همه چیز را (از طریق کتب حکما و اطبای ما همچون زکرای رازی ، ابن سینا ، سیداسماعیل جرجانی ، و دهها تن دیگر )درباره فلسفه حسوم آهنی ، ظروف مسی و برنجی فهمید و همانطور که سالها جهت نابودی مسلمین از هرگونه اقدام نظامی و فرهنگی دریغ نکرده به دنبال چاره ای افتاد مسلمین را از لحاظ سیستم بدنی نیز ضعیف و رو به مریضی ها سوق دهد ،لذا در راستای تحقق این فکر پلید یکی از اقداماتی که انجام داد خارج کردن این ظروف از آشپزخانه ها بود و سرانجام به اسم رعایت بهداشت و این که این کفگیرهای آهنی (یا تکه های آهن مانند نعل اسب) و ظروف مسی و برنجی ، قدیمی و غیر بهداشتی است ،کم کم اینها را از ما گرفت و در بلاد اسلامی مشاغل کاذبی هم ایجاد کرد جهت خریداری به بهای ناچیز و نیز تبدیل ظروف مسی و برنجی به ظروف آلومینیوم(به اسم ظروف رویی یا روحی) و بعدها ظروف استیل و تفلون و پلاستیکی و غیره ؛ که به اذعان و اتفاق نظر طب سنتی و نیز طب جدید در آلیاژ بسیاری از این ظروف فلز سرب بکار رفته که از مواد سمی خطرناک و باعث ایجاد مشکلات خونی میگردد.

ادامه مطلب...

92/6/23::: 12:12 ص
نظر()
  
  

 

صبحانه وشام دو وعده غذای اصلی در طب اسلامی است .

بر اساس معیارهای طب اسلامی انسان فقط به 2 وعده غذا در طول شبانه روز نیازمند است و اینکه بیشتر افراد روزانه 3 وعده غذایی صرف می کنند فقط یک عادت است نه نیاز بدن یا گرسنگی حقیقی ، خوب است بدانیم کلمه “ناهار” در اصل  ( نا، پیشوند نفی و سلب + آهار) بوده  یعنی بی خورش . بی غذا ،  بی آش ، به معنی ناشتا ؛ شخصی که از بامداد باز چیزی نخورده باشد پس معنی ناهار یعنی ناخورده ، حتی در شاهنامه فردوسی آمده است  :

خورشها فرستید و یاری کنید                چه برما همی کامگاری کنید

به نزدیک ایشان سخن خوار بود      سپاهش همه چاشت و ناهار بود

«سپاهش همه چاشت و ناهار بود» یعنی همه سپاه گرسنه بودند.

ادامه مطلب...

  
  

مشخصات سوداوی مزاجها و درمان آنها

سودا سرد و خشک از جنس خاک و رسوب خون است و PH=6   است و در طحال تولید می شود و طحال را فعال می کند. PH   خون باید بالای 7 باشد و اگر به 7 برسد به حالت اغماء و غش می رود) اگر سودا زیاد شود طعم دهان شور می شود - بوی عفونت دهان و کابوس می بیند و دچار افسردگی و خستگی - خود خوری - فکر زیاد بدون آنکه بداند - لاغری - بی نشاطی - یبوست شدید هفته ای یک بار- مدفوع قیری و سیاه - سوزش هنگام دفع ادرار - ادرار تیره خاکستری می شود - حالت تهوع- حس تاریکی چشم و شب کوری - تیرگی رنگ پوست و صورت - سوزش معده- خارش زیاد بدن وترک خوردن پوست - قلنج معده

ادامه مطلب...

  
  

مشخصات بلغمی مزاجها و درمان آنها 

میزان بلغم در انسان سالم یک درصد است و چون سبک‌تر از سودا و دم است معمولاً حجام در اولین خون‌گیری فرد بلغمی شاهد خون شفاف و کم مایه‌ای است ،بلغم مثل کشک یا سفیده تخم مرغ بوده و مربوط به سیستم لنفاوی یا سیستم ایمنی است و از جنس آب و سرد و تر است،افراد بلغمی به علت سردی این مزاج دارای رنگ پوستی روشن ، بور و یا حتی پوست سفید و موهای بور یا سفید می باشند .

  ادامه مطلب...

  
  

مشخصات دموی مزاجها و درمان آنها:

دم به معنای خون بوده و گرم و تر است وبرای رساندن غذا و اکسیژن به سلولها است و به افراد صاحب این مزاج ، دموی یا طبع بهاری گفته می‌شود.

   در یک انسان عادی و سالم میزان دم، باید 49 درصد باشد در روایات از مزاج دم به بهترین مزاج تعبیر شده و توصیه شده که زنان باردار در ماه پنجم و ششم دوران بارداری حجامت کنند تا فرزندانی با مزاج دموی داشته باشند.

ادامه مطلب...

  
  
<      1   2   3   4   5      >